ISU RM40 UNTUK PEMOHON BARU USM

Posted: Januari 28, 2012 in Berita Kampus, Isu Semasa, Kubang Kerian, Transkerian

Pada tahun ini, pemohon yang ingin menyambung pengajian di Universiti Sains Malaysia (USM) hendaklah membuat permohonan melalui pohon@usm dengan kaedah pembelian nombor PIN USM yang bernilai RM40. Hal ini telah menimbulkan banyak persepsi dan tanda tanya kepada mahasiswa dan bakal mahasiswa kerana sebelum ini, pemohon yang ingin menyambung pengajian di USM hanya perlu mengisi permohonan melalui pohon@usm sahaja tanpa perlu membeli PIN USM yang bernilai RM40.

Pelbagai tanda tanya dan persepsi yang dilontarkan terutamanya di Facebook berkaitan isu ini. Antranya ialah:

  • Mengapa USM mengambil tindakan sedemikian sedangkan USM adalah universiti berstatus APEX?
  • Hak pendidikan bukan hanya untuk golongan berada tetapi juga golongan bottom billion.

MPP Husna Mendapatkan Penjelasan Daripada TNC Akademik USM
Satu perjumpaan bersama TNC Akademik ,Prof Syukri telah dibuat pada 27 Januari berhubung isu pembayaran no pin untuk kemasukan pemohon baru USM. Seperti yang diketahui, USM merupakan satu-satunya univerisiti yang menggenakan ujian Munsyi sebagai satu tiket untuk melayakkan pemohon menjadi mahasiswa USM. Ujian ini dilakukan setelah USM dipisahkan dari sistem UPU kerana mendapat autonomi sendiri dalam memilih pemohon USM. Ujian Munsyi ini juga dijadikan rujukan untuk menilai para pemohon USM.

Bayaran yang dikenakan adalah bertujuan untuk pemprosesan borang jawapan Munsyi tersebut. Bagi pengetahuan, semua kertas jawapan Munsyi akan disemak oleh Majlis Peperiksaan Malaysia MPM. Jadi proses semakan memerlukan bayaran yang agak tinggi, memandangkan pemohon adalah ramai. Proses yang dikenakan kepada pemohon tetap dibuat walaupun mengalami kebarangkalian untuk tidak diterima masuk USM. Seperti sedia maklum, jumlah pemohon pada setiap tahun adalah terlalu ramai dan ini memerlukan bayaran yang agak tinggi dalam pemprosesan kertas jawapan Munsyi.

Jadi pada kali ini, USM mengambil inisiatif dengan mengenakan bayaran supaya pemohon bersungguh-sungguh semasa menduduki ujian Munsyi. Isu berkenaan jumlah bayaran pula, maklum balas dari pihak pengurusan Universiti telah mengambil kira nilai tersebut termasuklah proses pemeriksaan kertas jawapan Munsyi dan beberapa proses pengurusan.

Menjawab persoalan kenapa pada tahun sebelum ini bayaran tidak dikenakan, sebenarnya Universiti telah menanggung beban keseluruhan pembayaran proses kepada setiap individu yang menduduki ujian Munsyi. Pada tahun ini, RM40 dikenakan untuk segala proses sebagai pemulaan untuk menilai anggaran bayaran yang akan dikenakan dengan harapan agar pemohon bersungguh-sungguh untuk melayakkan diri masuk ke USM dengan mengorbankan sedikit wang ringgit.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s