MAHASISWA DIBELESAH PADA MALAM TAHUN BARU

Posted: Januari 1, 2012 in Isu Semasa, Nasional

Pada 29 November 2011 yang lepas, Pro-Mahasiswa USM bersama-sama dalam menghantar memorandum BEBAS kepada kerajaan Negeri Pulau Pinang di Komtar bersama aktivis-aktivis mahasiswa BEBAS.

Hari ini 1 Januari 2012, Pro-Mahasiswa USM mendapat berita bahawa aktivis-aktivis mahasiswa tersebut dibelasah dengan teruk oleh pihak Federal Reserve Unit (FRU) pada malam Tahun baru 2012.

Pro-Mahasiswa USM kesal dengan tindakan yang diambil oleh FRU dalam menangani isu yang berlaku di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada awal tahun baru 2012 kerana berlakunya tragedi membelasah mahasiswa dalam menyuraikan perhimpunan di UPSI. Pengerusi BEBAS, Saudara Safwan Anang di laporkan kritikal dan beberapa mahasiswa lain yang turut tercedera dengan tindakan zalim pihak polis.

Ini merupakan satu tindakan yang tidak wajar kerana secara terang-terangan bertentangan dengan roh Perlembagaan Persekutuan yang sememangnya memberi hak kebebasan kepada rakyat untuk berhimpun dan menyuarakan pendapat.

Sekalipun himpunan ini dilihat sebagai satu perkara yang boleh mengganggu-gugat keselamatan awam, pihak polis tidak sewajarnya menggunakan kekerasan dalam menangani himpunan ini kerana mereka hanya berdepan dengan mahasiswa dan bukannya penjenayah bersenjata.

Tindakan yang diambil seolah-oleh menggambarkan pihak polis terlalu terdesak dan tiada jalan lain dalam menangani himpunan tersebut. Ini sama sekali tidak sesuai di lakukan dalam negara yang mengamalkan demokrasi.

Sikap “double standard” polis juga terlihat apabila sebelah pihak yang menyokong kerajaan membuat demostrasi di Putrajaya pada 21 Disember baru-baru ini tidak pula dikenakan apa-apa tindakan, sebaliknya kekerasaan diperlakukan kepada mahasiswa yang tidak sehaluan dengan kerajaan.

Seharusnya pihak polis menjadi badan yang bertanggungjawab dalam memastikan keharmonian, keadilan, dan kesaksamaan semua pihak khususnya rakyat jelata dan bukannya bertindak di luar peri kemanusiaan.

We Are All Safwan Anang

Maklumat berkaitan kejadian tersebut boleh diperoleh di FB Pages

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s