SALAM RAMADHAN 2011, 1432H

Posted: Julai 31, 2011 in Uncategorized

Assalamualaikum dan Salam Pro Mahasiswa.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang telah melimpahkan rahmatNya kepada kita untuk bertemu sekali lagi dengan bulan yang penuh keberkatan, Bulan Ramadhan pada tahun 1432 Hijrah ini. Pro Mahasiswa Universiti Sains Malaysia mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al-Mubarak.

Ramadhan kali ini sebenarnya berbeza dengan Ramadhan yang lalu kerana usia kita semakin bertambah. Jadi, kita perlu lebih merasai kehangatan Ramadhan kali ini dengan menambahkan amalan dan kebaikan berbanding dari Ramadhan sebelumnya. Ambillah peluang Ramadhan yang tiba pada tahun ini, kerana kemungkinan kita tidak akan menemuinya di tahun hadapan.

Dalam konteks garapan penghayatan Ramadhan sebagai mahasiswa/i Universiti Sains Malaysia, pelbagai kelangsungan aktiviti boleh dijadikan ibadah bermanfaat. Ibadat yang dilakukan dalam bulan Ramadhan berupaya membersihkan roh dan hati. Dengan itu terbukalah hijab antara hamba dengan Tuhannya. Memakmurkan malam-malam sepanjang bulan Ramadhan adalah sunat dan amat dituntut oleh Islam. Antara ibadat-ibadat yang dituntut sepanjang Ramadhan ialah solat Tarawih, membaca Al-Quran dan mengkhatamkannya sekerap yang mungkin.

Walaubagaimanapun, ianya bukanlah penghalang kepada efisien kecekapan tugas seharian sebagai seorang mahasiswa/i, sebaliknya mampu menjadi pemangkin kepada mereka yang benar-benar bertaqwa. Carilah Lailatul Qadar pada malam sepuluh terakhir Ramadhan. Malam itu lebih baik dari seribu bulan.

Sebagai mahasiswa/i, Pro Mahasiswa Universiti Sains Malaysia berharap inilah masa yang dinanti untuk menjadikan tanggungjawab yang kita pikul ini sebagai satu ibadah. Sesungguhnya setiap perbuatan yang dilakukan seorang Muslim akan dianggap sebagai ibadah jika ia mematuhi garis panduan yang dikehendaki syarak. Penghayatan Ramadhan juga mampu diselami dengan meneliti kembali sunnah, sirah dan sejarah Rasullullah, para Sahabat serta Tabi’in tatkala mereka masih berada di dalam bulan ini suatu masa dahulu.

Oleh yang demikian, Pro Mahasiswa Universiti Sains Malaysia juga menyeru seluruh mahasiswa/i untuk menghidupkan malam Ramadhan dengan penjanaan sinergi dan persekitaran yang soleh lagi kondusif. Semoga amalan yang dilakukan diterima oleh Allah.

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak dan Selamat Berpuasa.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s