Edisi Khas Pro Mahasiswa USM: Manifesto 2010/2011

Posted: Februari 12, 2011 in Mainpost


Komen-komen
  1. Pro-Mahaspirasi berkata:

    salam aspirasi,

    saya pelajar tahun 2, tetapi saya adalah pelajar di kampus kejuruteraan. saya sangat teruja dengan mpp kampus saya, mereka sangat2 mengambil berat akan isu kebajikan pelajar. mungkin komuniti dan komposisi kami adalah kecil berbanding kampus induk. tidak mengapa, soalan saya, mengapakah pihak pro-m lebih cenderung dengan ‘pemansuhan’ auku berbanding ‘penggubalan’ auku? sekurang2nya terdapat suatu garis panduan bagi sesebuah universiti untuk melindungi ‘produk’ mereka yakni pelajar itu sendiri. apa yang saya faham ialah, tindakan pihak pro-m adalah lebih cenderung kepada ‘gempur’ berbanding berbincang secara aman walaupun ada diantara pihak pro-m [kini dipanggil duta] telah dipilih untuk menjadi wakil pelajar..begitulah ceritanya..

    ikhlas dalam perjuangan, mencerminkan tingkat kecemerlangan.

    sekian,

    salam sejahtera.

  2. Nur Syahirah berkata:

    salam aspirasi menjunjung transformasi

    maaf sebab saya menegur secara terus, mengapa harus dimansuhkan AUKU?
    kerana AUKU menjaga kebajikan pelajar…
    cuba PMI baca AUKU dengan betul dan jelas…hanya segelintir sahaja berkenaan dengan pelajar.misalnnya jika mahasiswa melakukan kesalahan jenayah, pihak polis tidak boleh menghukum mahasiswa sebaliknya akan dilindungi oleh AUKU dan akan dikenakan dengan hukuman yang jauh lebih ringan.
    jadi kenapa mahu mansuhkan AUKU~~~~
    ‘orang bodoh akan bertindak tanpa berfikir panjang’

  3. ain shiefa berkata:

    salam 1 Malaysia,

    sebagai pelajar tahun 1 yang masih baru dengan pelbagai peraturan universiti tetapi saya sudah lama didedahkan dengan AUKU dan pilihan raya kampus. manifesto yang diutarakan oleh pihak pro-M tidak dinafikan mampu menarik pelajar untuk mengundi pro-M. walau bagaimanapun saya tidak bersetuju dengan pemansuhan AUKU. bagi saya perlaksanaan AUKU itu sebenarnya bergantung kepada VC itu sendiri. dan ini dibuktikan dengan kelonggaran yang diberikan oleh VC USM terhadap sesetengah AUKU. jadi pemansuhan AUKU tidak perlu dipersoalkan oleh pelajar USM kerana kita sudah diberi kelonggaran yang sepatutnya. saya harap jika sesiapa pun yang menang memperjuangkan mahasiswa dan mencerminkan mahasiswa bukan seperti yang hangat diperkatakan semua.

    menyokong sesiapa yang memberi kesejahteraan kepada mahasiswa
    salam

Tinggalkan Jawapan

