ProM sambut baik Akta Hubungan Kaum

Posted: Oktober 4, 2008 in Berita Kampus
Tag:, , , ,

ON AIR | ProM menyambut baik cadangan Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal untuk mewujudkan Akta Hubungan Kaum demi memelihara kedamaian Malaysia yang majmuk ini.

Masih terlalu awal untuk kita berkongsi pandangan dalam hal ini. Namun, kami berharap akta ini seharusnya lebih menjungjung hak asasi manusia dan demokrasi nasional,” ulas Pengerusi ProM Sdr. Adi Syahid Mohd Ali.

Sdr. Adi Syahid juga berharap dengan wujudnya akta ini, segala konflik perkauman wajar dibawa ke Mahkamah secara bebas dan adil; bukan lagi sebagaimana yang dilakukan sebelum ini ‘Tahanan Tanpa Bicara‘ melalui ISA, OSA, Akta Hasutan, AUKU dan sebagainya.

Beliau yang juga pengerusi GBMU mencadangkan Parlimen berbahas bersama usul mansuh ISA, OSA, Akta Hasutan, AUKU dan sebagainya.

Jika nak wujud Akta Hubungan Kaum ini, wujudlah dengan penuh demokratik. Yang dituduh bersalah, wajar dibicarakan dalam mahkamah secara adil.

Jika akta ini boleh digubal sedemikian, Parlimen wajar berbahas untuk mansuhkan akta-akta yang tidak demokratik seperti ISA, OSA, Akta Hasutan, AUKU dan lain-lain,” jelas Sdr. Adi Syahid lagi.

Respon Pengerusi GBMU ini dibuat melalui panggilan telefon -END

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s